زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

شناخت قرآن (نجمی و هریسی)





«شناخت قرآن» اثری است که به قلم محمد صادق نجمی و هاشم هریسی می باشد در زمینه علوم قرآنی نگاشته شده است.


۱ - معرفی کتاب



مطالب این کتاب از « البیان » مرحوم سید ابو القاسم خویی اقتباس شده و به شیوه‌ای نو در اختیار علاقمندان به مباحث علوم قرآنی قرار گرفته است. برخی مطالبی که محتوای کتاب را شکل می‌دهند عبارتند از: قرآن از دیدگاه قرآن و حدیث،فضیلت قرائت قرآن و آداب آن ، احادیث جعلی، اعجاز قرآن و مباحث مربوط به آن، معارف عقلی و فلسفی در قرآن، قانون گذاری در قرآن، آفرینش در قرآن، بیان اشکالات و ایرادات نسبت به قرآن و پاسخ بدانها، بحث قرائت‌های هفتگانه، مباحثی پیرامون شبهه تحریف قرآن و غیره.

۲ - انگیزه تالیف



نگارندگان کتاب انگیزه خود از تالیف این اثر را معرفی مباحث علوم قرآنی با روش و متدی جدید به علاقمندان فارسی زبان معرفی می‌کنند و معتقدند از آنجا که تاکنون کمتر کتابی به زبان ساده فارسی ، به ویژه به سبک کلاسیک و آموزشی، در زمینه علوم قرآنی نوشته شده است، اقدام به نگارش این اثر نموده‌اند.
[۱] شناخت قرآن،نجمی و هریسی،ص۶-۷.

کتاب مشتمل بر ۱۴ بخش کلی است که مباحث علوم قرآنی را پوشش می‌دهد

۲.۱ - محتوای بخش اول تا هفتم


بخش اول: در پیشگاه عظمت قرآن ، که به بررسی جایگاه قرآن از نظر قرآن و حدیث، فضیلت قرائت قرآن و غیره می‌پردازد. بخش دوم: اعجاز قرآن که معنای معجزه، شرایط معجزه، قرآن معجزه انسان ساز و غیره پرداخته است. بخش سوم: معارف عقلی و فلسفی در قرآن ، که به مباحثی نظیر توحید و نبوت پرداخته است. بخش چهارم: قانون گذاری در قرآن که شامل مباحثی در زمینه جامعه عرب قبل از نزول قرآن و بعد از نزول آن، اعتدال در قرآن و... می‌باشد. بخش پنجم: اسرار آفرینش در قرآن، که مطالبی چون قانون توازن قانون تلقیح ، قانون زوجیت و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش ششم: اشکالات و پاسخ‌ها، که به بررسی اشکالات و بیان پاسخ‌هایی درباره اعجاز قرآن، تناقض در قرآن و غیره می‌پردازد. بخش هفتم: معجزات از نظر قرآن، که به بررسی آیات نفی معجزه و غیره پرداخته است.
[۲] شناخت قرآن،نجمی و هریسی،ص۹-۱۵۳.


۲.۲ - محتوای بخش هفتم تا چهاردهم


بخش هشتم: قاریان هفت گانه قرآن، به بررسی عدم تواتر قرائت‌های هفتگانه، شرایط اعتبار قرائت‌ها، مجیت قرائتهای هفتگانه می‌پردازد. بخش نهم: مساله تحریف قرآن ، به بیان معنای تحریف، اقسام تحریف، تحریف از نظر علمای شیعه و سنی ، دلائل عدم تحریف قرآن و بررسی دلائل تحریف قرآن اختصاص یافته است. بخش دهم: مساله تدوین و جمع آوری قرآن، که به بررسی نظریات مختلف درباره تدوین قرآن و بیان دیدگاه قرآن و احادیث و عقل در این زمینه می‌پردازد. بخش یازدهم: مساله نسخ در قرآن، معنای نسخ ، امکان نسخ، اقسام نسخ و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش دوازدهم: مساله بدا در آفرینش، پژوهش در مورد بداء از دیدگاه یهود ، اهل سنت ، شیعه و قرآن را عهده دار شده است. بخش سیزدهم: حجیت ظواهر قرآن، به بیان معنای حجیت ظواهر قرآن، دلائل طرفداران حجیت ظواهر و طرفداران عدم حجیت ظواهر قرآن، ترجمه قرآن و شرایط آن، پرداخته است. بخش چهاردهم: قواعد کلی در تفسیر قرآن، به بیان معنای تفسیر و مدارک و منابع آن، تفسیر قرآن با جز واحد و غیره می‌پردازد.

۳ - ویژگی



خصوصیت این کتاب اینست که به زبان ساده فارسی و به روش کلاسیک و درسی، به جهت آموزشی افراد علاقمند به مباحث علوم قرآنی نگاشته شده است. مطالعه این کتاب شناختی کلی از مباحث علوم قرآنی را به خواننده ارزانی می‌دارد.

۴ - نسخه شناسی



این کتاب به قلم آقایان محمد صادق نجمی و هاشم هریسی در ۲۹۶ صفحه نگارش یافته و در قطع وزیری با جلد شومیز از سوی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، شرکت چاپ و انتشارات اسوه در سال (؟) برای بار دوم به چاپ رسیده است.

۵ - پانویس


 
۱. شناخت قرآن،نجمی و هریسی،ص۶-۷.
۲. شناخت قرآن،نجمی و هریسی،ص۹-۱۵۳.


۶ - منبع



نرم افزار مشکات الانوار،مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.